ECARTICO
Linking cultural industries in the early modern Low Countries, ca. 1475 - ca. 1725

Hans de Mayer

Portrait
Name:Hans de Mayer
Name variants:Jan de Maijer / de Mayere
Gender:male
Born:Herentals
Died: after
Father:Gregoris de Mayere (? - ?)
Mother:

Marriage:

Occupation:

Occupational addresses:

Relations

Relation Modifier Date startDate end
Education and training
master of Cornelis van den Bemdecertain
pupil of Frans Floris I, alias: Frans de Vriendtcertain
Friendship
travelling-companion of Jan de Wael I, alias: Hans / Jan Baptist de Waele

References

External biographical records

Primary sources

  1. Duverger, Erik, Antwerpse kunstinventarissen uit de zeventiende eeuw (12 vols.), [Fontes historiae artis Neerlandicae / Bronnen voor de kunstgeschiedenis van de Nederlanden 1-12], Brussel: (1984-2002), volume 3: 58 (5-7-1627)
  2. Van Mander, Karel, The Lives of the Illustrious Netherlandish and German Painters (ed. Miedema, Hessel), Doornspijk: Davaco Publishers (1994-1999)
  3. Van Hemeldonck, Godelieve, Kunst en kunstenaars, s.p.: s.n. (2007), (typoscript Felixarchief te Antwerpen), S-549
  4. De Bie, Cornelis, Het gulden cabinet van de edel vrij schilder const, inhoudende den lof vande vermarste schilders, architecte, beldthowers ende plaetsnijders van deze eeuw, Antwerpen: Jan Meyssens (1661), 108
  5. Rombouts, Ph. & Van Lerius, Th., De Liggeren en andere historische archieven der Antwerpsche Sint Lucasgilde onder de zinspreuk: Wt ionsten versaemt (2 vols.), Antwerpen: Baggerman; ’s Gravenhage: Nijhoff (1864-1876), volume 1: 216 (1559), volume 1: 259 (1575), volume 1: 398-399 (1597), volume 1: 417 (1601), volume 1: 428 (1604) & volume 1: 468, 470 (1610)
  6. Van Mander, Carel, Het Schilder-Boeck waer in voor eerst de leerlustighe iueght den grondt der edel vry schilderconst in verscheyden deelen wort voorghedraghen, Haarlem: Paschier van Wesbusch (1604), (facsimile reprint Davaco: Utrecht, 1969). <URL: https://www.dbnl.org/tekst/mand001schi01_01/>, 242v (sub Frans Floris) & 274v (sub Cornelis Ketel)

Secondary sources

  1. Groenendijk, Pieter, Beknopt biografisch lexicon van Zuid- en Noord-Nederlandse schilders, graveurs, glasschilders, tapijtwevers et cetera van ca. 1350 tot ca. 1720, Leiden: Primavera (2008)
  2. Thieme, Ulrich & Becker, Felix, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Band 24, Leipzig: Engelmann (1930), 480-481
  3. Van den Branden, F. Jos., Geschiedenis der Antwerpsche Schilderschool, Antwerpen: J.E. Buschmann (1883). <URL: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/vandenbranden1883>, 184
  4. Levert, Stephanie, "Étrangers, mais habitués en cette ville de Paris". Les artistes néerlandais à Paris (1550-1700) : une prosopographie, Paris: s.n. (2017), (Proefschrift Universiteit Utrecht). <URL: https://hdl.handle.net/1874/356089>
  5. Van der Linden, David, 'Coping with crisis. Career strategies of Antwerp painters after 1585', De Zeventiende Eeuw 31 (2015), pp. 18-54. <URL: http://doi.org/10.18352/dze.10126>
  6. Peeters, Natasja, 'Brothers in art. Hieronymus and Frans Francken I and their family. Portraits and crypto-portraits in the second half of the sixteenth century', in: Griffey, Erin (ed.) Envisioning self and status. Self-representations in the Low Countries 1400-1700, [Crossways 5], Hull: Association for Low Countries Studies in Great Britain and Ireland (ALCS) (1999), pp. 80-102
  7. Goovaerts, Alfons, De muziekdrukkers Phalesius en Bellerus te Leuven en te Antwerpen 1546-1674, Antwerpen: L. Dela Montagne; Leiden: J.W. van Leeuwen (1882), 13